یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 - Sunday, 28 April 2024
پورتال شهرداری نجف آباد پورتال شهرداری نجف آباد
کد خبر 412
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ۱۱:۴۳

گزارش تصویری نشست خبری شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر نجف آباد

 
گزارش تصویری نشست خبری شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر نجف آباد
 
  شهردار نجف آباد

توسعه نجف آباد با تصويب اولين چشم‌انداز 5‌ ساله

امسال،‌ سال آغاز تحول در شهر نجف آباد و حركت‌هاي زيربنايي در ابعاد مختلف عمراني، فرهنگي، مالي، اداري و ... بوده و همزمان با دولت الكترونيك به‌سوي شهروند الكترونيك حركت كرده و حرف براي گفتن داريم تا خدمات بهتري به شهروندان ارائه كنيم.

شهردار نجف آباد در اولين نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران در سال جديد كه به ابتكار روابط‌عمومي در ارگ شيخ‌بهائي برگزار شده بود با بيان اين مطلب و ارائه خلاصه‌اي از عملكرد شورا و شهرداري نجفآباد در پنج‌سال گذشته گفت: ادعا داريم تلاش شورا و شهرداري نجف آباد در پنج‌سال گذشته تاكنون بر ايجاد تحول در شهر بوده و امروز تحول در ابعاد مختلف در سطح شهر آغاز شده است.

محسن خندان افزود: محور اصلي توسعه فعاليت شهرداري در سال گذشته براساس تدوين سند چشم‌انداز 1404 آغاز شد و خوشبختانه موفق شديم اين سند را به تصويب شورا رسانده و از طريق استانداري به وزارت كشور ارسال كنيم و چشم‌انداز پنج‌ساله كه اولين چشم‌انداز نجف آباد است به تصويب خواهد رسيد.

عملياتي‌شدن اصل‌44 در نجف آباد

وي از عملياتي شدن اصل‌44 قانون اساسي در نجف آباد خبر داد و گفت: عملياتي شدن اصل‌44 قانون اساسي در نجف آباد با استقبال خوب سرمايه‌گذاران كشور، استان و شهرستان نجف آباد مواجه شد.

شهردار نجف آباد همچنين گفت: در سال گذشته موفقيت‌هاي بسيار خوبي در حوزه شهرسازي داشتيم كه بازنگري طرح جامع و تفصيلي انجام و باتوجه به قرارداد با بخش خصوصي و مشاوره‌اي،‌ طرح جامع و تفصيلي شهر در نيمه اول سال‌91 به تصويب نهايي مي‌رسد.

خندان ادامه داد: در بحث GIS ادعا مي‌كنيم بعد از شهر كرج كه در كشور در اين زمينه شاخص است، نجف آباد هم فعاليت‌هاي بسيار خوبي داشته و همراه با كرج حركت كرده است.

اين در حالي است كه شهرداري نجف آباد در سال گذشته در بحث شهرداري الكترونيك و شهروند الكترونيك گام‌هاي مثبتي برداشته است.

افزايش درآمد شهرداري

شهردار نجف آباد گفت: درآمد شهرداري نجف آباد در سال گذشته جهش خوبي داشت و نسبت به سال 85، پنج برابر شده است.

وي بودجه مصوبه شهرداري نجف آباد در سال جاري را 37 ميليارد تومان نقدي و 16‌ميليارد تومان ملکی، اعلام کرد كه با احتساب درآمدهاي املاكي، اين سرانه به 200 ‌هزار تومان غيرنقدي رسیده و گفت: 50‌درصد اين بودجه جاري و 50‌درصد عمراني است و سرانه هر شهروند از 32‌هزار تومان در سال 85 به 160‌هزار تومان مي‌رسد.

خندان تصريح كرد: در بخش عمراني مي‌توان گفت جاي‌جاي نجف آباد به‌صورت كارگاه عمراني درآمده و خوشبختانه در هر قسمت شهر پروژه‌هاي كوچك و بزرگ در حال اجراست.

اين در حالي است كه ما سال گذشته دفتر حمل و نقل ترافيك را ايجاد كرديم و اقدامات خوبي هم در اين بخش در حال طراحي است كه اجرايي و عملياتي خواهد شد و اين خود گام مثبتي است.

همچنين در پنج‌سال گذشته 15 بلوار با طول از 5/1‌تا چهار كيلومتر ايجاد كرديم و اميدواريم فاز يك بلوار منتظري شمالي و‌پاركينگ ميرداماد را به‌مناسبت عيد سعيد مبعث به بهره‌برداري برسانيم.

 

سالن اجتماعات فرهنگسراي خارون به بهره‌برداري مي‌رسد

شهردار نجف آباد تأسيس سازمان رفاهي-تفريحي در شهرداري نجف آباد را مثبت ارزيابي كرد و گفت: سازمان رفاهي-تفريحي شهرداري نجف آباد در طول عمر كوتاه خود،‌عملكرد خوبي ارائه كرده كه افتتاح سالن فرهنگي- ورزشي يزدان پاک و ... از آن‌جمله است. ضمن اينكه در نيمه اول سال‌91،‌ سالن اجتماعات فرهنگسراي خارون با گنجايش 850‌ نفر با بهترين امكانات صوتي-‌تصويري به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي ايجاد باغ بانوان، بهسازي و نوسازي گلزار شهدا با مشاركت بنياد شهيد، افتتاح آرامستان جديد شهر ، ساخت کتابخانه فتاح الجنان (مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی) و ... را از ديگر اقدامات انجام شده برشمرد.

افزايش سرانه فضاي سبز

خندان به حوزه پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري هم اشاره كرد و افزود: در پنج‌سال گذشته عليرغم همه مشكلات و كمبود آب، در حوزه پارك‌ها و فضاي سبز نيز توانستيم با احداث پارك‌هاي كوهستان، بوستان گل‌بهار، بوستان نشاط، پارك بزرگ جديد‌الاحداث غرب يزدانشهر به وسعت پنج هكتار و ... ميزان سرانه فضاي سبز در شهر را كه در سال 85 حدود پنج متر بود به 10‌متر برسانيم و ادعا داريم تحول، آغاز شده و توانسته ایم فضا را تغيير دهيم و اينكه از خارج نجف آباد به اين شهر، سياسي نگاه مي‌شد را به نگاهي فرهنگي ، اجتماعي و عمرانی تغيير داده و در شهر با اجراي پروژه‌هاي عمراني،‌آرامش را حاكم كنيم.

آغاز كار اجرايي پرديس از خرداد

شهردار نجف آباد درمورد اجراي پرديس مرکزی ایران در نجف آباد نیز گفت: پرديس نجف آباد، پروژه بسيار سنگيني است كه سال گذشته كلنگ زني شد و امروز تجهيز كارگاه شده و نقشه‌هاي آن مجدداً در حال بازبيني است كه كار عملياتي آن از اول خردادماه سال جاري آغاز خواهد شد و مسئولان هم پيگير اجراي آن هستند كه قطعاً موجب تحول اجتماعي- اقتصادي نجف آباد مي‌گردد.

البته اين پروژه در سه فاز و طي 36‌ماه انجام خواهد شد كه اجراي فاز اول آن 130‌ميليارد تومان هزينه دارد. ضمن اينكه آورده شهرداري نجف آباد براي اجراي پرديس 15هكتار زمين مي‌باشد كه 25‌درصد سهم شهرداري و 75 درصد سهم از بخش خصوصي است.

قطار برقي در انتظار بودجه

خندان گفت: سال گذشته مرحله تصويب مسير قطار برقي نجف آباد انجام و ابلاغ شد كه اميد است امسال بودجه ملي براي آن در‌نظر گرفته شود، البته با بخش خصوصي نيز در اين رابطه جلساتي خواهيم داشت.

وي افزود: قطار برقي نجف آباد از سه راهي درچه تا نجف آباد به‌طول 5/15 كيلومتر احداث مي‌شود كه رقم اوليه پيش‌بيني شده براي اجراي آن، 450‌ميليارد تومان است.

شهردار نجف آباد گفت: شهر نجف آباد با 240‌هزار نفر جمعيت، 11‌هزار هكتار وسعت دارد كه دو‌سوم شهر اصفهان است و اين مي‌طلبد تا به مردم اين شهر خدمات بهتر و بيشتري داده شده و مردم به امکانات بیشتری دسترسي داشته باشند.

مناطق ايجاد شده اثربخشي خوبي داشته‌اند

خندان افزود: در دو سال گذشته در شوراي شهر مصوب شد تا شهرداري نجف آباد در سه منطقه فعاليت كند تا نظارت بيشتري در شهر به‌وجود آمده و از تخلفات احتمالي جلوگيري گردد كه اتفاقاً يكي از دلايل افزايش درآمد شهرداري نجف آباد،‌ دسترسي مردم به شهرداري است.

وي گفت: با مصوبه شورا، ما منطقه چهار شهرداري نجف آباد را تأسيس و ويلاشهر نيز به‌عنوان منطقه ‌5 شهرداري آغاز به‌كار خواهد كرد كه البته اعضاي شورا خواستار ايجاد منطقه ‌6  شهرداري در نجف آباد هستند كه فعلاً باتوجه به امكانات و نيرو، اين امر ميسر نيست، ولي بايد اذعان نمايم كه مناطق ايجاد شده شهرداري، اثربخشي بسيار خوبي داشته است.

كمبود بودجه براي آسفالت معابر

خندان در پاسخ به سئوالي در زمينه چرايي عدم‌آسفالت برخي معابر شهر هم حرف‌هاي جالبي زد و گفت: در سال‌80 قيمت يك‌تن قير ده‌هزار تومان،‌در سال‌84‌ همين ميزان قير 80‌هزار تومان و در سال 90 يك تن قير در بورس به يك ميليون و 60‌ هزار تومان رسيد. اين در حالي است كه قيمت يك تن آسفالت 18‌هزار تومان بود كه امروز اين ميزان به 85‌ هزار تومان رسيده است و ما كلاً براي سه منطقه شهرداري نجف آباد، سه ميليارد تومان بودجه براي آسفالت معابر داريم كه قطعاً اين ميزان براي لكه‌گيري معابر شهر هم كافي نيست.

شهردار نجف آباد البته اين نكته را  هم يادآور شد كه قير در دست دولت است و محصولي است كه از خارج وارد نمي‌شود، اما قيمت آن سنگين و سرسام آور شده و در برخي اوقات مجبوريم از اجراي پروژه‌هاي ديگر خودداري و معابر را آسفالت كنيم كه كارهاي خوبي هم در اين زمينه انجام شده اما كافي نيست.

كمبود نقدينگي در بخش اتوبوسراني

وي يكي ديگر از مشكلات شهرداري‌ها در سطح كشور، استان و شهرستان را مربوط به شركت واحد اتوبوسراني شهري دانست و گفت: سه ميليارد تومان بودجه مصوب شركت واحد اتوبوسراني نجف آباد است و عليرغم برخي تمهيدات ازجمله واگذاري بخشي از آن به بخش خصوصي، با كمبود نقدينگي مواجه هستيم.

شهردار نجف آباد به اجراي پروژه‌هاي مختلف شهر در سال جاري اشاره كرد و افزود: بهسازی ورودي نجف آباد بزرگ كه غرب نجف آباد را زيبا سازی مي‌كند،‌ ميدان ميوه و تره‌بار، پيگيري قطار شهري،‌ تكميل و راه‌اندازي بلوار منتظري شمالي، پارك غرب يزدانشهر، اجراي پروژه بلوار دانشگاه،‌ اجراي پروژه‌هاي نيمه‌تمام سال گذشته و ... ازجمله پروژه‌هايي است كه در سال جاري انجام خواهد شد.

مانع در برابر برخي پروژه‌ها

خندان گفت: پروژه‌هايي كه صددرصد دراختيار شهرداري هستند همانند باغ بانوان،‌ پارك كوهستان و ... در كمترين زمان ممكن به بهره‌برداري مي‌رسند اما برخي پروژه‌ها به موانعي برخورد مي‌كنند كه كاري از دست شهرداري برنمي آيد، مثل كشتارگاه صنعتي كه سال‌81 ، مسئولان استان در برابر اجراي آن مقاومت كردند تا اجرا نشود و سال گذشته كلنگزني شد اما هفته گذشته، زمینش را، آن‌هم به‌طور شفاهي در اختيار ما قرار گرفت.

نجف آباد صاحب دانشگاه دولتي مي‌شود

شهردار نجف آباد از تصويب احداث دانشگاه دولتي در اين شهر با پیگیری نماینده نجف آباد خبرداد و گفت: كار عملياتي دانشگاه دولتي نجف آباد در زميني به‌وسعت 31‌هكتار در غرب نجف آباد به‌زودي آغاز خواهد شد.

طلب پنج‌ميلياردي

وي بدهي ادارات نجف آباد به شهرداري را حدود پنج‌ ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: سازمان تأمين اجتماعي نجف آباد در سال‌88 جهت ساخت کلینیک تخصصی درخواست صدور پروانه كرد كه يك ميليارد تومان عوارض آن بود و با رايزني‌هايي كه صورت گرفت به 600‌ ميليون تومان رسيد و ما در اين رابطه حاضر به انجام تهاتر درمقابل بدهي شهرداري به تأمين اجتماعي بوديم اما اين اداره در نامه رسمي خود اعلام كرد اگر شهرداري پروانه رايگان بدهد، ما ساختمان مي‌سازيم ولي سئوال اينجاست كه آيا نبايد شهرداري هم به حق و حقوق خود برسد و اگر لازم است در شهر كاري صورت گيرد همه بايد تمكين كنند. اين در حالي است كه اگر قبض آب،‌ برق، تلفن و ... شهرداري به تأخير بيفتد مسئولان ذيربط بلافاصله نسبت به قطع آنها اقدام مي‌كنند اما شهرداري براي وصول مطالبات خود همواره تعامل را مد‌نظر داشته است.

خندان بار ديگر به بودجه مصوب 37‌ ميلياردي شهرداري نجف آباد اشاره كرد و گفت: شايد يك دهم اين ميزان را بتوان در زمره بدهكاري‌هاي شهرداري نجف آباد به ديگر سازمان‌ها دانست.

وي ارتباط خوب شورا و شهرداري نجف آباد را در سطح استان زبانزد خواند و گفت: منشور تدوين شده در شوراي اسلامي شهر نجف آباد دستور كار شهرداري بود كه 40‌پروژه را كه زيربنايي هستند شامل مي‌شود و عليرغم اينكه براي شهرداري هزينه‌ بر و زمانبر بوده، ولي چون نگاه شورا به شهر مثبت مي‌باشد اجرا خواهيم كرد و اگر كاري در شهر انجام مي‌شود مرهون تلاش همه كاركنان شهرداري،‌ شورا و ... است.

انتقاد از رسانه‌ها

خندان با گله‌مندي از صدا و سيما و برخي رسانه‌ها در مورد انعكاس اخبار شهرداري نجف آباد گفت: نجف آباد يك هفتم جمعيت و دو سوم وسعت اصفهان را داراست اما انعكاس اخبار آن در صدا و سيما و رسانه‌ها به‌جز موارد رپرتاژ آگهي يك دهم نيست، حال چرا وقتي سيماي مركز اصفهان را مي‌بينيم كه در ساعات مختلف مسئولان مختلف شهرداري و شوراي شهر اصفهان در آن در حال ارائه گزارش كار هستند، در اين راستا به شهرداري نجف آباد كاري ندارند؟ اين در حالي است كه بودجه صدا و سيما ملي است و بايد همه نقاط را به‌طور يكسان دربربگيرد.

محو يك تنديس

مهندس گودرزی درمورد تنديس اذان كه در ميدان بسيج نجف آباد به‌صورت قانونمند نصب شده بود، ولي به‌شكلي غيرقانوني و نامعلوم، محو شد گفت: تنديس اذان به‌صورت يكپارچه نشانگر مردي در حال اذان گفتن است كه ایشان هم‌اكنون در قید حیات به سر می برند و حدود 90‌سال سن دارد و در مسجد مهدیه، اذان مي گويد، همچنين اين تنديس قادر است در ساعات شرعي روز، ‌صداي روحبخش اذان را به صورت اتوماتیک پخش نمايد.

خندان گفت: اين تنديس چهار متر طول و هفت تن وزن داشته است و هنوز تحويل شهرداري نشده بود كه محو گرديد.

شهردار نجف آباد كه در آستانه ميلاد با سعادت حضرت زهرا(س) با خبرنگاران سخن مي‌گفت اين روز را به همه بانوان كشور،‌ استان و شهرستان نجف آباد تبريك گفت.

***

در اين نشست مطبوعاتي كه بيش از دو ساعت به‌طول انجاميد رئيس شوراي اسلامي شهر نجف آباد هم گزارشي از فعاليت‌هاي انجام شده در چند سال اخير ارائه داد.

مجتبي گودرزي گفت: شوراي اسلامي شهر و روستا اگرچه نهادي بود كه دير تشكيل شد اما از زمان تأسيس تاكنون عملكرد قابل‌قبولي داشته است.

وي اظهار اميدواري كرد با تصويب و تحقق مديريت واحد شهري، ‌شوراها در انجام وظايف خود براي ارائه خدمات بيشتر و مطلوب‌تر به مردم، مؤثرتر عمل كنند.

تدوين منشور 22‌گانه

رئيس شوراي اسلامي شهر نجف آباد با بيان اينكه در پنج‌سال گذشته،‌ شورا منشور 22‌ گانه خود را تدوين و اهدافي را ترسيم و ابلاغ كرد تا عملياتي شود، ‌افزود: تدوين منشور 1و2، تصويب بودجه شهرداري، پيگيري فعاليت‌ها با همكاري شهرداري،‌ اصلاح ساختار مديريتي شهرداري، ارتقاي عملي كاركنان، طرح طبقه‌بندي و بازنگري طرح‌هاي جامع و تفصيلي، اجراي پروژه‌هاي مختلف، تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام عمراني و ... ازجمله فعاليت‌هاي اين شورا در ماه‌هاي اول فعاليت بود.

دريافت 13‌ميليارد تومان عوارض آلايندگي

گودرزي افزود: با همكاري ف ماندار محترم و نماینده شهرستان ، ‌سال گذشته 13ميليارد تومان عوارض آلايندگي دريافت شد و عليرغم اينكه ما در عوارض شهرداري افزايش نداشتيم اما مردم وقتي فعاليت شهرداري را مي‌بينند بيشتر ترغيب مي‌شوند تا عوارض خود را پرداخت كنند و اين يكي از دلايل افزايش درآمد شهرداري نجف آباد است.

وي با بيان اينكه مردم فهيم نجف آباد، حق و حقوق شهرداري را پرداخت مي‌كنند، از آنان تشكر و قدرداني كرد و گفت: اميد است استمرار فعاليت‌هاي شهري از سوي شهرداري را در اين شهر شاهد باشيم، چراكه نجف آباد در توسعه شهري عقب‌مانده است.

نگاه دولت به نجف آباد تغيير كند

رئيس شوراي اسلامي شهر نجف آباد اظهار كرد: اميدواريم نگاه دولت به نجف آباد عوض شده و با كمك همه مسئولان،‌ حق نجف آباد به اين شهر داده شود تا ما بتوانيم به اهدافمان در توسعه شهر دست يابيم.

گودرزي تصريح كرد: شوراها از ابتدا تاكنون دوره‌ به‌ دوره بهتر شده و به اهداف مورد‌نظرشان نزديك‌تر شدند كه البته در اين راستا نقاط قوت و ضعفي هم دارند كه همواره سعي نمودند انتقادپذير باشند و در رفع نقاط ضعف خود بكوشند.

گودرزي ترافيك و آسفالت را دو مشكل اصلي در نجف آباد دانست و گفت: با احداث پاركينگ و اجراي طرح‌هايي در اين زمينه، بايد براي رفع مشكلات ترافيكي در شهر تلاش نمود.

ساخت بيمارستان بدون پروانه ساخت

رئيس شوراي اسلامي شهر نجف آباد هم به بدهكاري ادارات شهر به شهرداري اشاره داشت و گفت: اكثر ادارات به شهرداري بدهكارند و امروز بيمارستان تأمين اجتماعي نجف آباد بدون صدور پروانه در حال ساخت بوده و حتي براي صدور پروانه آن، مراجعه هم نمي‌كند.

گودرزي افزود: در پرداخت عوارض مختلف به شهرداري، ‌مردم خوش‌حساب ولي ادارات شهر بدحساب هستند و شهرداري نجف آباد در بين ادارات شهر مظلوم واقع شده است.

 

- ساسان اكبرزاده
 
ne1.jpg
ne2.jpg
ne3.jpg
ne4.jpg
ne5.jpg
ne6.jpg
ne7.jpg
ne10.jpg
ne11.jpg
ne12.jpg
ne13.jpg
ne14.jpg

مطالب مرتبط


تمام حقوق این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد .
نجف آباد - خیابان امام(ره) ٫ ساختمان مرکزی شهرداری _کدپستی:14661_85146
تلفن : 3-03142640041 ارتباطات مردمی:137-سامانه ارسال پیامک:30001360