شنبه, 08 ارديبهشت 1403 - Saturday, 27 April 2024
پورتال شهرداری نجف آباد پورتال شهرداری نجف آباد
کد خبر 389
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۰۲ بهمن ۱۳۹۰ ۱۱:۰۸

رونمایی از سند چشم انداز افق 1404شهر نجف آباد

همزمان با کلنگ زنی 3 پروژه بزرگ


از سند چشم انداز افق 1404


و اولین برنامه استراتیژیک 5 ساله شهرداری نجف آباد (1395 – 1390) رونمایی شد.

امور رسانه و ارتباطات - همزمان با کلنگ زنی 3 پروژه بزرگ کشتارگاه صنعتی، میدان میوه و تره بار و مجتمع تجاری تفریحی پردیس مرکزی ایران طی مراسمی توسط فرماندار شهرستان نجف آباد از سند چشم انداز افق 1404 و اولین برنامه استراتژیک 5 ساله نجف آباد رونمایی شد.
در این مراسم مهندس ورد مدیر عامل شرکت ستایش آفرینان شهر شما و مشاور اترشد شهرداری در خصوص نحوه تهیه چشم انداز سال 1404 و اولین برنامه استراتژیک 5 ساله راهبردی شهرداری نجف آباد گفت:
شهرها موجوداتی زنده و پویا هستند و مرتبا در حال توسعه و طبق آخرین نتایجی که از سرشماری 1390 اعلام شد جمعیت کل کشور حدود 75 میلیون نفر است که جمعیت شهری حدود 72 درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد پس قابل ملاحظه است که نسبت به سال 1385 که جمعیت شهری حدود 68 درصد بود، حدود 4 درصد طی این 5 سال جمعیت شهرنشین در کشور رشد کرده است.
وی ادامه داد در حال حاظر تعداد شهرهای کشور بیش از یک هزار و صد شهر است و با توجه به توسعه شهرها انتظارات شهری نیز افزایش پیدا کرده است و منابعی که سازمان های شهری در شهرها به آن متکی هستند منابع محدودی هستند و از طرفی شهرها مرتبا توسعه پیدا می کنند. پس اینجاست که جایگاه و مفهوم برنامه ریزی پیدا می شود لذا برنامه یعنی تخصیص منابع محدود به یکسری اولویتها.
مهندس ورد اضافه کرد با توجه به این دلایل و الزامات قانونی کشور که شهرداری ها را ملزم به تهیه برنامه 5 ساله می کند، شرکت  ستایش آفرینان شهر شما با توجه به تصویب شورای اسلامی شهر و ابلاغ شهردار افتخار خدمتگزاری این شهر و شهروندان شایسته و شهید پرور آن را پیدا کرد و ما شروع به تهیه برنامه 5 ساله و چشم انداز سال 1404 همخوان با افق 1404 کشور نمودیم.
ایشان در ادامه افزود در تهیه این برنامه مهمترین ویژگی که مد نظر قرار گرفت دخالت تمام ذی نفعان در تدوین برنامه بود که این خود علاوه بر افزایش غنای برنامه، تاثیر بسیاری در محتوا نیز داشت و خود تضمینی است در جهت اجرای خوب برنامه.
مهندس ورد در خصوص ساختار تهیه برنامه گفت در راس هرم یک شورای راهبردی قرار داشت جهت سیاستگذاری و راهبری کل برنامه که متشکل از شهردار، مدیران و کارشناسان شهرداری و سازمان های وابسته، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران و کارشناسان سایر دستگاه های سطح شهر و استان و حتی سایر شهرهای کشور بودند. در ذیل این شورای راهبری 8 کارگروه تخصصی متشکل از کارگروههای شهر سازی و معماری و عمران شهری – خدمات شهری – فرهنگی، تفریحی و اجتماعی – امور مالی و سرمایه گذاری – تحول اداری و نیروی انسانی – حمل و نقل و ترافیک – فن آوری های نوین تشکیل شد.
وی افزود در طول این برنامه 80 جلسه کارشناسی و تخصصی داشتیم که بیش از 80 نفر از مدیران و کارشناسان شهرداری و بیش از 50 نفر از مدیران و کارشناسان سایر دستگاه های شهری و استانی در آن مشارکت داشتند. نهایتا می توان گفت در تدوین این برنامه در قالب شورای راهبردی و کارگروههای تخصصی بیش از 1800 نفر ساعت کار کارشناسی صورت گرفت.
مهندس ورد در خصوص اهداف برنامه گفت: تقویت و بهبود و ارتقاء فرهنگ شهروندی – افزایش اعتماد و مشارکت شهروندان – ارتقاء مدیریت اسلامی، ملی – تقویت و بهبود حمل و نقل و ترافیک – استفاده از فن آوری های نوین – بهبود مدیریت منابع انسانی و افزایش توانمندی و کارآیی شهرداری – تکریم ارباب رجوع – تقویت و توسعه برنامه ها و مراکز فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و ورزشی – توزیع عادلانه امکانات – احیاء بافت فرسوده – جذب سرمایه گذار – تقویت جایگاه نجف آباد در سطح ملی و حفظ و احیاء محیط زیست از عمده اهداف و مسائلی است که در تدوین این برنامه مد نظر قرار گرفته شده است.
ایشان سند چشم انداز نجف آباد را اینگونه تعریف نمود که نجف آباد در سال 1404 انشاء ا... شهری خواهد بود آرام و ایمن با شهروندانی شاداب با معیارهای اسلامی مبتنی بر علم و دانش با جاذبه های گردشگری، اقتصادی که در آن حفظ محیط زیست، سیمای زیبا و شریان روان حمل و نقل، مشارکتهای مردمی در ابعاد مختلف و ایجاد بستری مناسب جهت دستیابی به منابع مالی پایدار مد نظر می باشد.
وی خاطر نشان کرد در این برنامه 5 ساله بیش از 700 پروژه در قالب پرژه های عمرانی، شهرسازی، معماری، فرهنگی، اجتماعی و 50 پرژه در قالب سرمایه گذاری بخش خصوصی مطرح است.
مشاور و طرف قرارداد دفتر طرح و برنامه شهرداری نجف آباد در پایان گفت امیدواریم همان گونه که این برنامه در مراحل تهیه از همکاری تمام دوستان بهره مند بود در مرحله اجراء نیز با همکاری و همراهی دوستان مواجه شود و منابعی که قرار است طی این 5 سال برنامه را پشتیبانی کنند زودتر فعال شوند تا بتوانیم با اجرای خوب این برنامه برگ زرینی در تاریخ نجف آباد به یادگار بگذاریم.
- سید اسماعیل شریعتی

ofogh1404.jpg
 

مطالب مرتبط


تمام حقوق این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد .
نجف آباد - خیابان امام(ره) ٫ ساختمان مرکزی شهرداری _کدپستی:14661_85146
تلفن : 3-03142640041 ارتباطات مردمی:137-سامانه ارسال پیامک:30001360